Sunday, November 29, 2009

SELAGI ADA WAKTU SELAGI ITU ADA PENGORBANAN

Semperna bulan zulhijjah bulan , bulan ummat islam melakukan ibadah haji di Makkah Al- mukarramah ,semperna ummat islam melakukan ibadah korban di seluruh dunia. Saya ingin mengajak insan yang terbaca blog yang tak seberapa ini, mengingati kembali tokoh-tokoh pejuang islam, di nusantara dan tokoh-tokoh pendakwah, yang datang ke nusantara untuk menyelamat kan ummat manusia daripada bertuhan kan berhala-berhala,pokok kayu,bukit bukau,gunung ganang, pulau di lautan dan lain-lain lagi yang tak perlu di nyatakan di sini. Sungguh besar pengorbanan mereka menyelamat kan kita daripada agama nenek moyang kita (hindu dan budha)kepada agama fitrah (islam)

Islam sampai Nusantara lebih 700 tahun dahulu, seperti mana kita tahui berikutan penemuan batu bersurat di Sungai Tersat, Kuala Berang, Hulu Terengganu.Walaupun banyak perbezaan pendapat di kalangan ahli -ahli sejarah tentang kemasukan islam ke Nusantara. Ada pendapat mengatakan islam masuk melalui China, malalui India dan Semenanjung Arab.Tapi di sini saya ingin mengajak pembaca sekalian lebih menumpukan lebih perhatian, kepada pendapat yang menyata kan kemasukan islam dari dunia Arab, di mana apa yang saya ketahui pendakwah-pendakwah yang datang dari Hadhralmaut (Yaman) datang ke alam melayu melaui jalan laut. Pada masa itu jalan laut sangat merbahaya,lanun-lanun barkeliaran mencari mangsa tampa belas kasihan dan peri kemanusiaan, lautan bergelora sukar untuk di janka, banyak liku-liku kesensaraan di tengah lautan.Pengorbanan mereka tersangat lah besar yang harus di kenang dan di ingati oleh penganut islam di seluruh Nusantara.Mereka datang tampa di minta upah dan ganjaran daripada manusia demi menyelamat kan manusia daripada lembah jahiliah. Mereka sanggup meningal kan anak dan isteri, tanah air tercinta dengan berbekal kan iman dan sedikit barang dagangan sekadar untuk menampung kehidupan.

Kesunguhan dan kecekalan yang penuh dengan keikhlasan mareka telah di bayar oleh Allah swt dengan harga yang tiada ternilai untuk dihitung, Allah telah mengurnia kan kejayaan kepada mereka dengan islam nya sebilangan besar penduduk Nusantara. Pada hari dengan sendiri nya kita dapat melihat hasil-hasil perjuangan dan perngorbanan mereka. Kita patut bersyukur kepada Ilahi dan mempertahan kan islam ini dengan sebenar-sebenar nya seperti mana pengorbanan mereka untuk datang kesini.

bersambung....................................................

0 comments: